Psikiyatri Hemşireliği Uygulamasına Bir Örnek: Damgalamayla Mücadele Eğitim Programı Example of Psychiatric Nursing Practice: Anti-Stigma Education Program
Abstract
Bu çalışmanın amacı, hemşirelik öğrencileriyle ruh sağlığı ve psikiyatri hemşireliği dersi kapsamında yürütülen “Damgalamayla Mücadele
Eğitim Programı”nın süreç ve sonuçlarının paylaşılmasıdır. Damgalamayla mücadele eğitim programı yazarlar tarafından geliştirilerek,
Mayıs 2013-Haziran 2013 tarihleri arasında ruh sağlığı ve psikiyatri
hemşireliği dersi uygulamasının bir bölümünde yürütülmüştür. Programın amacı öğrencilerin, ruhsal hastalıklara yönelik damgalamanın ve
etkilerinin farkına varmaları ve damgalamayla mücadelede sorumluluk
almalarıdır. Temel uygulama çıktısı öğrenciler tarafından damgalamayla mücadele kapsamında bir gazete çıkarma ve uygulanabilir bir proje üretimidir. Program dörder saatlik dersler şeklinde yapılandırılmış
olup, 128 öğrenci programa katılmıştır. Uygulama sonrasında öğrenciler farkındalık kazandıklarını, sorumluluk duygularının arttığını ve
çözümün bir parçası olmada bu uygulamanın etkili olduğunu belirtmişlerdir. Geribildirimler ve gözlenen tutum değişiklikleri programın
damgalamayla mücadelede olumlu sonuçları olduğunu göstermiştir.
Hemşirelik eğitiminde benzer programlarının yapılandırılması ve etkinliğinin değerlendirilmesi önerilir. The aim of this study is to share the process and results of an anti-stigma education program designed by the authors and conducted during
a psychiatric and mental health nursing course between May and June
2013. The aim of the program was to raise student awareness of the effects of the stigma of mental illness and to encourage students to take
responsibility in the struggle against such stigma. The main output of the
program was the publication of a newspaper and an applicable student
project about the struggle against stigma. The program was structured
into four-hour courses, and 128 students participated in the program.
After the program, the students stated that they became aware of stigma,
that their sense of responsibility increased, and that this program played
an effective role in solving the problem. Student feedback and changes
observed in student attitudes indicated that the program produced positive results against stigma. It is recommended that similar programs be
implemented in nursing education and that the effi cacy of the programs
be evaluated.