Üniversite Öğrencilerinde Bilinçli Farkındalık ile Yaşam Doyumu ve İyi Oluş Arasındaki İlişkiler - The Relationship between Mindfulness and Life Satisfaction & Well-Being among University Students
Abstract
Bu çalışma üniversite öğrencilerinde bilinçli farkındalığın, yaşam doyumu ve
iyi oluş düzeyleri üzerinde etkisi olup olmadığını ve bu etkinin cinsiyet, yaş ve fakülte
değişkenlerine göre farklılaşıp farklılaşmadığını araştırmak amacıyla hazırlanmıştır.
Değerlendirmede Bilinçli Farkındalık Ölçeği, Mental İyi Oluş Ölçeği ve Yaşam
Doyumu Ölçeği olmak üzere üç farklı ölçek kullanılarak, ilişkisel tarama modelinden
yararlanılmıştır.
Bu araştırmanın evreni Üsküdar Üniversitesi öğrencilerinden oluşmuştur.
Araştırmanın çalışma evreni, İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi ile Mühendislik
ve Doğa Bilimleri Fakültesi’nde çeşitli bölümlerde öğrenime devam eden 1. ve 2. sınıf
öğrencileridir. Araştırma örneklemi 194 kız öğrenci, 112 erkek öğrenci olmak üzere
toplamda 306 öğrenciden toplanan verilerden oluşmaktadır. Öğrencilerin yaş aralığı
18-31 ve yaş ortalaması 20,47’dir.
Araştırmadan elde edilen veriler SPSS programı kullanılarak analiz edilmiştir.
Korelasyon analizinde Pearson Momentler Çarpım Korelasyon Katsayısı tekniğ kullanılmıştır. Fakülte değişkenine göre gruplar arası farklılık, t testi yöntemi ile
incelenmiştir.
Yapılan analizler sonucunda elde edilen bulgular aşağıda özetlenmiştir.
1- Üniversite öğrencilerinin bilinçli farkındalık puanları ile yaşam doyumu puanları
arasında pozitif yönlü anlamlı düzeyde bir ilişki bulunmuştur.
2- Üniversite öğrencilerinin bilinçli farkındalık puanları ile mental iyi oluş puanları
arasında pozitif yönlü anlamlı düzeyde bir ilişki bulunmuştur.
3- Fakülte değişkeni açısından bilinçli farkındalık puan ortalamaları arasında
anlamlı bir fark bulunamazken, yaşam doyumu ve mental iyi oluş puan ortalamaları
arasında anlamlı düzeyde bir farklılaşma bulunmuştur.