Televizyon Reklamlarının Çocuk-Aile İlişkisi ve Boş Zaman Kavramı Ekseninde Değerlendirilmesi
Özet
Pazarlama alanı çalışanları, çocuklara yönelik tüketici pazarını,
çocukların, ailenin diğer üyelerinin satın alma kararı üzerinde etkin bir
rol oynayabilmeleri ve onları etkileyebilmeleri nedeniyle zengin bir pazar
olarak nitelendirmektedir. Çocuklar için televizyon, internet ve sanal
ortamların ardından vazgeçilmez bir iletişim aracı konumundadır. Televizyon
reklamlarının çocuklar tarafından ilgiyle ve hatta gözlerini ayırmadan
izleniyor olması, aileler açısından bir sorun olarak değerlendirilirken,
bu durum, pazarlama sektörü için çoğu zaman büyük bir fırsat olarak
kullanılmıştır. Bu çalışmanın kavramsal çerçevesinde dünyada ve
Türkiye’de reklamın tarihçesi, boş zaman kavramı ve aileler ile çocukların
bu kavrama yönelik bakış açılarına yer verilmekte; ailelerin, çocukların
reklam izleme bağımlılıklarına yönelik bakış açılarına değinilmektedir.
Araştırmanın amaçları arasında, televizyon ve televizyon reklamlarının
çocuklar ve aileler tarafından nasıl ve ne yönde değerlendirildiği yer
almaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak anket kullanılmıştır.
Anket sonuçları, aile-çocuk ilişkisi, bağımlılık olgusu ve çocukların boş zamanlarına ilişkin olarak ailelerin neler düşündüğüne yönelik alınan
yanıtlar ve değerlendirmeler çerçevesinde tartışılmaktadır.